Sportief plastic  
In het midden van de jaren vijftig ontwikkelde Saab, op basis van de Saab 93 een echte speedster die in 1956 als Sonett Super Sport werd geïntroduceerd. Als krachtbron diende het 748 cc tweetaktblok uit de 93, dat nu 57 pk leverde. Deze 500 kilo lichte sportwagen met een aluminium monocoque carrosserie werd echter geen succes. Door capaciteitsproblemen werden er niet meer dan zes van gemaakt. Tien jaar later waagde Saab een tweede poging met de Sonett ll, een GT sportwagen met ditmaal een glasvezelversterkte kunststofcarrosserie. Ook hier lag een tweetakt in het vooronder, nu een 841 cc driecilinder die 60 pk bij 5200 tpm leverde. Met 660 kg was de Sonett II 160 kg zwaarder dan zijn voorganger. Met deze specificaties heb je nog geen sportwagen, zeker niet als je slechts met veel moeite en een hoop lawaai 170 km/u op de teller krijgt. De tweetakt Sonett II werd 258 keer gemaakt. Ook nadat in 1967 de tweetaktmotor was vervangen door een 1500 cc V4 viertakt van Ford, waren de problemen niet over. In 1970 viel, na 1610 exemplaren ook voor deze viertakt sport-Saab het doek.  

  Meer succes boekte Saab met de in 1970 verschenen Sonett III, een door de Italiaanse autodesigner Sergio Coggiola in samenwerking met Gunnar Sjögren onder handen genomen model II. Zelfde techniek, zelfde motor, maar een veel betere styling. Nu liep de verkoop beter en tot het staken van de productie in 1974 werden er 8368 exemplaren van verkocht. Sedert 1971 werd de Sonett III in de Verenigde Staten met een 1700 V4-motor geleverd. Overigens waren de steeds strengere Amerikaanse milieu- en veiligheidseisen de directe oorzaak dat Saab de productie van de Sonett staakte.

De jaren zeventig kenmerkten zich bij Saab voornamelijk door de wat saai vormgegeven 99-serie. Toch lukte het Saab om met deze conventionele wagen nieuwe wegen in te slaan. In 1978 verscheen de 99 als eerste in grote series gebouwde limousine met een turbolader, die goed was voor 145 paardenkrachten. In de twee jaar dat deze versie op het programma stond, werd de turbo-99 10.607 keer verkocht. De Saab 99 was een degelijke, maar zeker in de tweede helft van de jaren zeventig, niet roestvrije wagen waarvan er tussen 1968 en 1984 maar liefst 588.643 werden gebouwd en verkocht.  
Links naar Saab gerelateerde websites
www.saab.pagina.nl
www.saab.nl
www.saab-performance.com
www.saab-900.com
www.saabmuseum.com
www.fastenbelts.com/saabcarsonline/New/funstuff23.htm
 
 
 Autobedrijf LAR - Soendalaan 30 3131 LV - Vlaardingen - Tel. 010 460 17 80 - Fax. 010 460 08 60 | Disclaimer